Facebook profile picture

Test Dept:Redux (GB)

Info

(facebook)

The core of the original group has re-emerged to engage with the current cultural and political climate, exploring new ways of expression in a strategic programme of actions.

Test Dept's formation in 1981 in the decaying docklands of South London, was an urgent reaction to the materialistic drift and reactionary conservatism of the prevailing musical and political culture. TD rejected the conventional and developed a style that reflected the decay of their surroundings scavenging the unregenerated wastelands for raw materials, and transforming found industrial items into designed, sculptural instruments. Suitably armed they forged a hard rhythmic sonic battery, fusing found sound samples and cutting edge electronics in the construction of a dynamic physical totality. Their infamous sonic assaults were challenging and demanding for audience and performers alike, a test of physical endurance that journeyed through the sonic pain threshold and into a cathartic energy release. The 'Stakhanovite Sound' was a furnace that forged an attitude of total collective commitment, embracing the spirit of punk with an avant-revolutionary sensibility that sought to challenge the status quo. It was the antithesis of commercial record industry values.

(https://de.wikipedia.org/wiki/Test_Dept.)

Test Dept wurde in den beginnenden 1980er Jahren von Paul Jamrozy, Graham Cunnington, Jonathan Toby Burdon, Paul Hines und Angus Farquhar gegründet. Die Band gilt als eine der einflussreichsten Industrial-Bands.

Ein Markenzeichen dieser Band war es zu zahlreichen politischen Zusammenhängen Stellungnahmen abzugeben und Zusammenarbeit anzustreben (z. B. mit dem Chor der streikenden Minenarbeiter aus Süd-Wales). Auch kam es zu mehrmaliger Kooperation mit den Einstürzenden Neubauten. Ende der 1980er Jahre kam es zu Zusammenarbeiten mit verschiedenen Theatergruppen wie die Brith Gof für das Album Gododdin in dem das gleichnamige Gedicht vertont wurde. Trotz der charakteristischen treibenden Perkussion in ihrer Musik weist die Musik eine große Spannbreite auf und beinhaltet in späteren Jahren auch andere Bereiche wie Techno.

Nach der Auflösung der Band im Jahr 1997 verfolgten die Musiker Soloprojekte wie z. B. der an rheumatoider Arthritis leidende Cunnington mit seiner Show Pain, in der er seine Erfahrungen mit dieser Krankheit verarbeitete.