Facebook profile picture

Monolith (B)

Info

(https://www.prodam-berlin.com/monolith.html)

Eric Van Wonterghem, the man behind Monolith, is one of the most important figures to come out of Belgium's electronic music scene. Dating back to the start of the 1980's, Eric started off as the composer for legendary minimal synth act Absolute Body Control alongside Dirk Ivens.

In 1984 Absolute Body Control would join forces with Marc Verhaegen and Sandy Nijs.
The Klinik would explode on the underground electronic industrial scene in mainland Europe throughout the 80's and would go on to be recognized as one of the all time most influential acts from the European industrial/EBM scene.
Eric left The Klinik in the late '80's and would form another highly respected Belgium EBM band with vocalist and drummer Mario Vaerewijck, “Insekt”. The band would go on to release several albums and singles throughout the late 80's into the mid 90's on the famed KK Records imprint.

During the early to mid 90's a new industrial sound with an emphasis on heavily distorted drums and percussions would emerge under the name “rhythmic noise”. Eric, at the forefront of this sound, would soon create his solo artist project “Monolith”, releasing the full length “Compressed Form” in 1997 on his old partner Dirk Iven's Daft imprint.
​Eric would then also take up position in “Sonar” a very popular rhythmic noise project helmed by Dirk Iven's.
Eric continues to be highly active in the industrial/EBM/minimal synth music scene, playing major events and festivals, the likes of Mera Luna, Wave Gotik Treffen and Maschinenfest and regularly traveling around the globe to perform as part of one of the many projects he is involved in.

Monolith latest full album Crashed was released on HANDS a highly respected label in the industrial scene. In 2003 Eric became close friends with techno producer and label owner Adam X of Sonic Groove Records. A bond was formed and over the years, they have both released music on the other's respective label.

In the past years, the techno scene has taken a strong interest in industrial music and with Adam being one of the very first pioneers of the merging between both genres on Sonic Groove and Eric being one of the top innovators of the industrial rhythmic, forces are now joined for a new Monolith release, “Time Running Out”. Sheduled for februari 2016
“MONOLITH” is cutting edge, post contemporary industrial-techno music with highly percussive drum programming and infectious sound design set to overrun dance floors.

(http://www.metal.de/industrial--electronic/review/monolith/6579-talisman/)

Kennern der Elektroszene dürfte inzwischen bekannt sein, dass aus Belgien nicht nur die EBM-Legenden FRONT 242 stammen, sondern sich dort inzwischen zahlreiche Bands und Projekte tummeln, die immer wieder mit innovativen Ideen das oft als sich ständig nur gegenseitig kopierenden Elektrogenre inspirieren. Ganz vorne mit dabei ist ein Herr namens Eric van Wonterghem, einst Mitglied bei KLINIK und heute aktives Mitglied der Industrial/Elektro Bands INSEKT und SONAR.
Auf seinem Soloprojekt MONOLITH wird der Sound dieser Bands sowohl weitergeführt als auch modifiziert. Das inzwischen sechste Album "Talisman" ist erneut eine Symbiose von Industrial, Ambient und hypnotischem Tribal. Kalte, monotone Elektronik mit exotischen Soundspielereien erwartet den Hörer auf den insgesamt 11 Tracks - fast durchgehend instrumental, nur äußerst selten mit Sprachsamples verfeinert. Einzig der abschließende Song "I became you" überrascht völlig MONOLITH-untypisch sogar mit "richtigem" Gesang.
So wirkt "Talisman" mehr wie ein Soundtrack durch elektronische Landschaften, der in den entsprechenden Clubs und bei entsprechender Lautstärke jedoch durchaus den ein oder anderen auf die Tanzfläche locken könnte. Vor allem Songs wie "Danger", "Talisman" oder "Al Ahali" sind hierfür die ersten Kandidaten. Schwieriger dürften es - nicht nur in den Clubs, sondern auch in den Gehörgängen - Tracks wie "All over the world", "Indigo" oder "Transmission" haben, die deutlich stärker in die Ambient/Experimental Ecke tendieren und mit denen viele in diesem Genre ungeschulte Hörer nicht all zu viel anfangen dürften. Aus diesem Grund sei "Talisman" vor allem auch denjenigen empfohlen, die bereits Erfahrungen mit diesen Genres gesammelt haben, alle anderen sollten das Album vorher unbedingt antesten.