Facebook profile picture

Theodor Bastard (RUS)

Info

(last.fm)

Theodor Bastard is one of the most unusual (in style) and independent (in production) Russian musical bands, from St Petersburg. Theodor Bastard were pioneers of world and neofolk music genres in Russia. Also elements of dark wave, trip hop and ambient are present in the band's music. The themes of band's songs are very far from everyday problems, they are based on mythology and fantasy. The hallmark of the band is a female vocal by Yana Veva - the lead vocalist and author of many songs. She often sings in idiosyncratic language invented by her and in rare languages ranging from African and Asian to Native American and many more. Theodor Bastard albums were released in 5 countries: Russia, Germany, Turkey, Mexico, Argentina.

Theodor Bastard's musicians use classical instruments: cello, harp as well as electronic instruments: synthesizers, samplers, theremin and ethnic instruments: darbuka, ashiko, conga, djembe, daf, didgeridoo, bağlama, gusli, cimbalom, dulcimer, caxixi, agogô, bawu, mbira, marimba, udu, reco-reco, ocarina, morin khuur, tibetan horn, kangling, cajón, jew's harp, spring drum and many other.

The band was founded in 1996 by Alexander Starostin - guitarist and composer. His stage name is Fedor Svoloch and the birth name of the band was the same. More members joined the band later, in 2000's, including vocalist and composer Yana Veva who also participated in Shiva in Exile. In 1999 the band's name became Theodor Bastard as the English translation of the stage name 'Fedor Svoloch'. At the beginning they played mostly electronic, industrial, noise music but later, after Yana Veva joining, their style started to crystallize gradually, balancing on the edge of dark wave, world music, neofolk and trip hop.

(http://www.weltmusik-magazin.de/?p=5589)

Theodor Bastard: Oikoumene

Die russische Band Theodor Bastard, in deren Mittelpunkt die charismatische Sängerin Yana Veva steht, hat auf ihren bisherigen Alben durchaus auch mal etwas beherzter musiziert und elektronische Klangerzeuger intensiv eingesetzt. Auf “Oikoumene” geht das Quintett nun einen anderen, einen eher “akustischen” Weg. Mit zahlreichen Gästen u.a. Fun-Da-Mental, The Mighty Zulu Nation, Rampur Rani oder Julien Jacob, haben sie bei der Einspielung ihrer neuen Kompositionen bewusst auf “echte” Instrumente gesetzt.

Die Musik Theodor Bastards wird gemeinhin als Neo-Folk, Darkwave oder Gothic-Rock eingestuft, wobei diese Schubläden nie so richtig gepasst haben. Jetzt aber wird es noch schwieriger, da durch die neue instrumentelle Ausrichtung eine eher weltmusikalische Färbung auszumachen ist. Aber “Oikoumene” ist beileibe kein Weltmusikalbum in herkömmlichem Sinne (schon eher in dem Sinne, wie wir Weltmusik verstehen), denn dazu ist die Musik zu vielschichtig.

Was auszumachen ist, ist eine gewisse klangliche Nähe zu Bands wie Niyaz oder Valravn, wenngleich diese Bands extensiv Elektronik zur Erzeugung ihres speziellen Ambientes einsetzen. Theodor Bastard setzt auf “Oikoumene” eine Vielzahl von teils exotischen (Percussion-) Instrumenten ein, wie z.B. Talking Drum, Ocarina, Daf, Doira, Dumbek, Oud, Kalimba, Reko-Reko, Kaxix, Ashik und gleich mehrere verschiedene Djemben und Congas.

Die einzelnen Stücke des Albums sind allesamt sehr gut gelungen. Eingängige Melodien, interessante Arrangements, vielschichtige abwechslungsreiche Instrumentierung und darüber die faszinierende Stimme Yana Vevas. Das ergibt ein sehr spannendes und äußerst unterhaltsames Album, von dem man sich nur schwer wieder losreissen kann.

Theodor Bastard ist mit “Oikoumene” ein hervorragendes Album gelungen. Die neue instrumentelle Ausrichtung tut der Musik gut. Die Musik gewinnt an Farbigkeit. Die Kompositionen sind durchweg exzellent!