Facebook profile picture

Al Andaluz Project (D)

Info

(last.fm) Al Andaluz Project is a collaboration between the musicians of the German group Estampie and the Valencian L’Ham de Foc.

After a Estampie concert a visitor presented Michael Popp, musical director of the group Estampie, with a recording and said: “This will probably find favour in your critical ears…”. It was a record of the band L’Ham de Foc from Valencia, Spain who have put a name on the map of world fusion music with their typical mixture of mediterranean folk, oriental and medieval music.

With a smaller by-project focusing on sephardic music, Aman Aman, the band was to guest just a few weeks later in Munich, Estampie’s homebase. Enthusiastic about the record, Michael Popp took the chance and proposed a mutual project to the Spanish musicians. It didn’‘t take long to find out that they were birds of a feather, like-minded in musical as well as in human views, and the project made quick progress during several visits to Valencia and Munich.

During these highly productive and inspiring encounters, musical experience was exchanged and absolutely new ideas came up. The result of this co-operation, the “Al Andaluz Project”, was first released at 15 July 2006 on the occasion of the Landshuter Hofmusiktage. The live recording was broadcast by the Bayerischer Rundfunk. The by now available album was recorded in November 2006 at the medieval Dominican Monastery La Cartuja near Seville.

(facebook) Al Andaluz – Land des Lichts, nannten die im 8. Jahrhundert in Spanien einfallenden Mauren die iberische Halbinsel. Diese erlebte in der Folgezeit keineswegs eine unterdrückende und restriktive Herrschaft, sondern ganz im Gegenteil eine Blütezeit und einzigartige Verschmelzung der verschiedenen Kulturen. Juden, Christen und Moslems lebten friedlich neben- und miteinander, bis die Reconquista diesem geradezu einzigartigen Ausnahmefall in der europäischen Geschichte 1492 ein Ende bereitete.

Das spanische Duo „L'Ham de Foc“ aus Valencia und die deutsche Formation „Estampie“ gehen der Musik dieser so fruchtbaren Epoche mit leidenschaftlicher Musikalität nach.

Die drei Sängerinnen repräsentieren je eine kulturelle Strömung: Iman Kandoussi die arabische, Mara Aranda die sephardische und Sigi Hausen die christliche Tradition.

Ihr Gesang ist flüssig, klingt leicht und dynamisch, lebhaft und kraftvoll, während die hervorragenden Musiker dazu mit Drehleiern, Dudelsäcken, Ud, Saz, Fidel, Zimbel und variabler Perkussion ein schillerndes Klanggeflecht spinnen.