(en.wikipedia.org)
The KVB is a British audio-visual duo originally formed in London in 2010 by Nicholas Wood & Kat Day. The KVB's sound has been described as a combination of electronic, psychedelic, post-punk and shoegaze. The visual element of the band is created by Kat Day, who studied Fine Art at Goldsmiths, University of London.
Biography
Originally starting in 2010 as the solo recording project of then Southampton-based musician Nicholas Wood, The KVB released a number of demo's online and limited edition cassettes, before gaining the attention of legendary Techno label Downwards for the release of the EP Into The Night in June 2011.
Nicholas was joined by Kat Day on Synthesizers and Visuals in late 2011, whilst she was studying Fine Art at Goldsmiths, University of London, to form a duo. They played their first live concert together in London at The Shacklewell Arms in December of that year. Their first full-length album, Always Then, was released in February 2012 on Clan Destine Records, this coincided with their first European tour, as well as support dates in the UK with The Soft Moon, Singapore Sling (band) and Tamaryn.
Two more albums, Immaterial Visions and Minus One were released the following year. Immaterial Visions was released on New York based label Cititrax, sublabel of Veronica Vasicka's cult electronic label Minimal Wave and Minus One, on Brian Jonestown Massacre mastermind Anton Newcombe's label A Records. To coincide with the A Records release, The KVB supported The Brian Jonestown Massacre on their tour of Australia that year. 2013 also saw The KVB support Loop on their UK reunion tour and play at the Loop-curated ATP Festival at Camber Sands.
The duo recorded their next release, 2014's EP Out Of Body at the Berlin studio of Anton Newcombe. Live drums on this EP were contributed by Joe Dilworth, formerly of Stereolab.
2015 saw the band sign to Geoff Barrow of Portishead's label, Invada Records for the release of experimental, instrumental album Mirror Being. That year, The KVB performed at the Primavera Sound festival's in Barcelona & Porto.
The duo recorded their next album, 2016's Of Desire at the Bristol studio of Geoff Barrow. In support of the album, The KVB embarked on headline tours of Europe, Asia, Latin America and South Africa.
In 2017 The KVB released EP Fixation / White Walls.
(http://www.laut.de/The-KVB)
Musik wie die verwaschene Erinnerung an einen verblasenden Traum: Das UK-Duo The KVB vermischt reverblastigen Shoegaze mit minimalistisch-elektronischer Produktion, um einen filigranen und flüchtigen Sound zu erschaffen. 2010 nimmt die Band als Soloprojekt im Southamptoner Schlafzimmer von Nicholas Wood ihren Anfang.
Auf ersten Kassettenaufnahmen spielt Wood sämtliche Instrumente selbst ein, und wo die eigenen Fähigkeiten nicht genügen, helfen Drumcomputer und Synthesizer aus. Er spielt Gitarre und singt zunächst unter dem Pseudonym Klaus von Barrel, später wird daraus das Akronym KVB. Es ist experimenteller Postpunk im erweiterten Sinn. Wood: "Dunkle Dinge haben mich schon immer fasziniert. So wie die düstere Seite der Popmusik."
Ende 2011 wachsen The KVB, ähnlich den auch musikalisch artverwandten The Raveonettes, zum Zweigespann an. Mit dem Einstieg der studierten Kunstwissenschaftlerin und Partnerin Kat Day sowie dem gemeinsamen Umzug von London nach Berlin begehen The KVB das nächste Kapitel in ihrer Schaffensphase. Mehr und mehr erinnert der Sound an Neo-Psychedelia-Acts wie A Place To Bury Strangers oder alte Postpunk-Helden wie The Jesus And Mary Chain.
Für die 2014er-EP "Out Of Body" begeben sich The KVB erstmals zu Brian Jonestown Massacre-Mastermind Anton Newcombe nach Berlin. In dessen dortigem Studio nehmen sie die düsteren Stücke auf. Auf der EP debütiert auch Stereolab-Kollaborateur Joe Dilworth als Drummer. Die Platte erscheint auf Newcombes Label A Records.
Auf Geoff Barrows Experimental-Indielabel Invada Records (Beak>, Crippled Black Phoenix) veröffentlicht die Band das fünfte Album "Of Desire". Stärker noch als zuvor beziehen sich Wood und Keyboarderin Day darauf auf ihre Einflüsse. Die Artverwandtschaft zu Death In Vegas, Scott Walker und Roxy Music ist unüberhörbar.
Dennoch werden The KVB nicht müde zu betonen, dass sie sich keineswegs als eine jene Formationen verstehen, auf die Schlagwörter wie 'retro' oder 'vintage' passten. Ziel ist vielmehr der schmale Grat, auf dem Neugeschaffenes sowohl augenblicklich vertraut als auch originell klingt. Zugleich datieren nicht wenige Stücke auf "Of Desire" aus Woods frühen Schlafzimmer-Sessions. Ex-Spacemen 3-Mitglied Sonic Boom übernimmt das Mastering.
"Wir finden, unsere Musik besitzt etwas Filmisches. Das ist etwas, was wir in Zukunft noch mehr erforschen wollen", erklärt Day. Diesen Ansatz unterstreicht die Engländerin unter anderem mit den visuellen Elementen der Band, für die sie allein verantwortlich zeichnet: Album-Artwork und Videoprojektionen im Liverahmen gehen auf ihr Konto.
Neben The KVB engagiert sich Workaholic Wood auch in der Industrial-Gruppe Burma Camp.