Howard Arman (GB)

Info

(en.wikipedia.org) Howard Arman (born 1954, London) is an English choral conductor and opera director. He won the Handel Music Prize of the Handel Festival, Halle, in 1996, shaped the festival's orchestra and conducted operas of George Frideric Handel. He is a conductor of the Theater and Philharmonie Thüringen, also the Luzerner Theater.

Howard Arman studied at the Trinity College of Music. He first worked with leading British ensembles, but moved to Austria and Germany in 1981.

Arman has conducted (among others) the radio choirs of the Norddeutscher Rundfunk, the Südwestrundfunk, the Österreichischer Rundfunk and the RIAS Kammerchor. From 1983 to 2000 he was the leader of the Salzburger Bach-Chor and since 1998 he has been director and artistic leader of the MDR-Rundfunkchor, the choir of the Mitteldeutscher Rundfunk (MDR). He is general music director of Theater and Philharmonie Thüringen for the 2010/2011 season and musical director of the Luzerner Theater for three years from the 2011/12 season onwards. Since 2010/11 he has been the musical leader of the Luzerner Sinfonieorchester (LSO), with James Gaffigan as the LSO's conductor.

In 1984 he prepared the Tölzer Knabenchor for a recording of Bach's Mass in B minor with Andrew Parrott and the Taverner Consort and Players Starting in 1993 he shaped the Händel-Festspielorchester, the orchestra of the Handel Festival, on period instruments, which earned him the Festival's Handel Prize of 1996. He conducted Handel's opera Tolomeo in 1996 at the festival, probably the first production and recording of the work with period instruments. In 2000 he recorded Rachmaninoff's All-Night Vigil with the MDR-Rundfunkchor. In 2005 Arman conducted Purcell's Dido and Aeneas at the Luzerner Theater. In 2006 Arman conducted Handel's opera Admeto at the Handel Festival, directed by Axel Köhler and recorded. In 2009 he recorded in the Marktkirche in Halle, the church where Handel was baptized, the opening concert of the Handel Special Day, a collaboration of 40 broadcasters. Four choirs and two orchestras reconstructed a memorial concert, held for the composer in 1784 in Westminster Abbey, including Zadok the Priest (one of Handel's Coronation Anthems). In 2010 Arman conducted Mozart's Le nozze di Figaro at the Luzerner Theater, directed by David Herrmann. Arman recorded Heinrich Ignaz Franz Biber's Marienvesper 1693 (Vesperae longiores ac breviores (1693), a setting of the Vespers), with the Salzburger Bach-Chor.

Arman has been a professor at the Mozarteum in Salzburg.

(official homepage) Howard Arman

geboren in London, studierte am Trinity College of Music.

Nach erfolgreicher Tätigkeit mit führenden Ensembles seiner Heimat folgten Engagements in ganz Europa sowie in Jerusalem. Er arbeitete mit den Chören des NDR, des SWR, des RIAS Berlin sowie mit dem ORF Chor. Den Salzburger Bachchor leitete er seit der Gründung 1983 bis zum Jahr 2000. Als Dirigent international tätig, ist Howard Arman seit 1998 Dirigent und künstlerischer Leiter des MDR Rundfunkchores. Howard Arman hat seinen Vertrag beim MDR bis 2013 verlängert.

Gefragter Dirigent im In- und Ausland

1991 gab er sein Debüt als Dirigent im Musikverein Wien, 1995 leitete er die Eröffnung der Salzburger Festspiele. Die Oper stellt einen weiteren Schwerpunkt in Howard Armans Arbeit dar; zahlreiche Opernproduktionen dirigierte er in Italien, Deutschland und Österreich. Für die Neuformierung des Händelfestspielorchesters Halle erhielt er 1996 den "Händelpreis".

Im Oktober 2003 leitete Howard Arman anlässlich des 25-jährigen Pontifikats von Johannes Paul II. eine Aufführung von Beethovens 9. Sinfonie mit MDR Rundfunkchor und MDR Sinfonieorchester im Vatikan, im März 2006 dirigierte er beim Hongkong Arts Festival mehrere Vorstellungen von Mozarts Don Giovanni in einer Produktion von Semperoper Dresden und Staatstheater Nürnberg (Regie: Willy Decker). An der Volksoper in Wien leitete Howard Arman auch Operetten, unter anderem Offenbachs Blaubart.

Repertoire von Barock bis zeitgenössische Musik

In den MDR-Konzertprogrammen bildet er ein Repertoire ab, das sich von a-cappella-Kompositionen über Vokalwerke des Barock, Chorsinfonik, Opernchöre bis zu Orchesterwerken erstreckt. Innerhalb seiner zahlreichen CD-Aufnahmen erhielt die Einspielung von Rachmaninows Vesper mit dem MDR Rundfunkchor den Echo-Klassik-Preis 2002.

Zu weiteren CD-Veröffentlichungen beim Label querstand zählen Grauns Passionsoratorium Der Tod Jesu (Echo-Klassik-Preis 2005), unter dem Titel "Stärker als der Tod ist die Liebe" zeitgenössische Vertonungen des Hohenliedes Salomo sowie – 2006 und 2008 erschienen – Chorwerke von Robert Schumannn.