Facebook profile picture

Grave Pleasures (FIN)

Info

(en.wikipedia.org)

Grave Pleasures is a Finnish post-punk band from Helsinki. Formed in 2010, Grave Pleasure's previous incarnation, Beastmilk, released a demo followed by an EP, and later debut full-length Climax. Members Mat McNerney and Valtteri Arino continued the band in 2015 as Grave Pleasures, following Johan Snell and Paile's departure with the group. With new members, Grave Pleasures released Dreamcrash months later.

History

Formation as Beastmilk

Beastmilk was founded in 2010 by Mat McNerney, Johan Snell, Valtteri Arino and Paile in Helsinki, Finland. The band name came about because McNerney and Snell read White Stains by Aleister Crowley, and wanted to have a dialogue about what it means to be a man and go through all these male emotions. It was sort of a conversation on what is your father’s milk, what is your mother’s milk and so on. It also came out of Snell's interest in liquids and how it affects society. The band later self-released a demo, White Stains on Black Tape, in the same year. The demo was well received including from musicians Fenriz of Darkthrone and Nate Newton of Converge.

On April 2, 2012, Beastmilk released an EP Use Your Deluge under Finnish label Svart Records. On June 2013, the band went to Salem, Massachusetts to record their debut full-length Climax, with Converge guitarist Kurt Ballou at his own recording studio GodCity Studio. Climax was released on November 29, 2013 under the Magic Bullet Records label.

Name change with new lineup

Following the positive reception of Climax, Sony was interested in offering Beastmilk to join the label under Columbia Records. At the time of the offer, there were tensions between Snell and the rest of Beastmilk. Former The Oath guitarist Linnea Olsson joined Beastmilk in August 2015, shortly after the departure of drummer Paile. Linnea Olsson toured with the band as their new second guitarist in October 2015 when they joined In Solitude. In 2015 the group moved on without Snell, leaving McNerney and Arino the original members of the band. McNerney and Arino took the name Grave Pleasures. The band recruited former In Solitude member Uno Bruniusson on drums and Oranssi Pazuzu's Juho Vanhanen as session guitarist. As a five piece, including Vanhanen, Grave Pleasures recorded Dreamcrash in May 2015 with producer Tom Dalgety. Dreamcrash released on September 4, 2015 in Finland, Germany, Switzerland and Austria and October 2 in the United Kingdom and France by Columbia. Metal Blade Records handled the North American release of Dreamcrash for its November 13, 2015 release.

(https://www.album-der-woche.de/review/grave-pleasures-und-motherblood-der-weltuntergang-ist-nah-5567)

Grave Pleasures melden sich nach ihrem Debütalbum „Dreamcrash“ von 2015 zurück. Bis Ende 2014 war die Band noch unter dem Namen Beastmilk bekannt und sorgte mit „Climax“ schon damals für großes Aufsehen in der Post-Punk-Szene. Als Sänger Mat McNerney und Bassist Valtteri Arino mit veränderter Besetzung als Grave Pleasures die Band wiederaufleben ließen, herrschte vorerst Skepsis unter den Fans. Doch bis auf den zugegebenermaßen genialen und nun verlorenen Bandnamen gab es keinen Grund zur Trauer. „Dreamcrash“ wurde zum Erfolg und setzte einen hohen Maßstab für folgende Veröffentlichungen.

Mit „Motherblood“ besingen Grave Pleasures den Weltuntergang in all seinen Facetten und zelebrieren die Apokalypse als große Party. Das starke Artwork des Covers zeigt Kali, die Göttin des Todes, der Zerstörung und Erneuerung und bereitet die Hörerinnen und Hörer so bereits auf die besungenen Weltuntergangsszenarien vor.

Musikalisch vereinen Grave Pleasures wie gewohnt mystischen Death- und Goth-Rock mit Pop-Elementen und schaffen so eingängige Melodien, unter denen echte Ohrwürmer auftauchen. McNerney nutzt erneut die komplette Bandbreite seiner unverwechselbaren Stimme und variiert innerhalb der einzelnen Songs häufig zwischen den verschiedenen Klangfarben. Während klarer und melodischer Gesang dem Sound die Härte nimmt, produzieren die tiefen, vollen Töne an anderer Stelle Mystik und Dramatik. Das treibende Schlagzeug setzt ab und zu eigenwillige rhythmische Akzente und wird von einer kontinuierlichen, beinahe hypnotischen, Bassline unterstützt. Beide Gitarren kommen auf diesem Album ohne große Effekthascherei aus und klingen etwas weniger ausgefeilt und filigran als auf der Vorgängerplatte. So wirkt der Sound, gerade im Mittelteil des Albums, getragener und weniger aufgeregt.